اينكه علمای اسلام معاد را از اصول دين قرار دادهاند ولی ساير ضرورياترا از اصول دين قرار ندادهاند ، بر همين اساس است . چون خيلی اشخاص ازما اين سؤال را میكنند ، میگويند شهادتين كه انسان به آن مسلمان میشود دوچيز بيشتر نيست : " اشهد ان لا اله الا الله ، اشهد ان محمدا رسول الله" . ديگر چرا مسأله معاد را جزء اصول دين قرار دادهاند ؟ خوب ، آدمی كهبه پيغمبر ايمان داشته باشد ، به هر چه پيغمبر گفته ( اگر برايش ثابتشود كه پيغمبر گفته ، مخصوصا اگر ثبوتش به حد ضرورت و بداهت برسد )ايمان پيدا میكند ، پس ما بايد بگوييم اصول دين دو چيز بيشتر نيست (حالا دو اصل ديگر [ عدل و امامت ] را كه شيعه میگويند ، آن به جایخود مسأله عليحدهای است .) : توحيد ، نبوت ، معاد فرع و طفيلی نبوت است ، چون ما به نبوتاعتقاد داريم و پيغمبر از معاد خبر داده ، به معاد هم اعتقاد داريم ،همين طوری كه چون پيغمبر گفتهاند نماز واجب است به نماز هم اعتقاد داريم ، نماز هم از ضروريات است ، روزه هم ازضروريات است ، حج هم از ضروريات است .اين ايراد وارد نيست ، چون علت اينكه مسلمين معاد را جزء اصول دينقرار دادها ند اين بوده كه اسلام درباره معاد يك امر علاوهای از ما خواسته، يعنی نخواسته ما فقط آن را به عنوان يكی از ضروريات اسلام ، به طفيل قبول نبوت قبول كرده باشيم ، خواسته كه خود ما هم مستقلا به آن ايمان واعتقاد داشته باشيم ، ولو مثلا ما به نبوت اعتقاد نداشته باشيم ، به معاداعتقاد داشته باشيم . اين كه " ولو " میگويم نه اينكه از آن صرف نظرمیكنم ، میخواهم بگويم يك مسألهای است كه خواسته ما مستقلا به آن ايمانداشته باشيم و لهذا قرآن استدلال میكند بر قيامت ، استدلال نمیكند بر روزه، میگويد روزه را پيغمبر گفته ، ولی استدلال میكند بر قيامت ، چه آن نوعاستدلالی كه پايه آن خود توحيد است ، و چه آن استدلالی كه پايه آن نظام خلقت است .(کتاب معاد شهید مطهری)
به وبلاگ من خوش آمدید.
ممنون از بازدید شما.لطفا برای بهبود مطالب وبلاگ در نظر سنجی شرکت کنید و نظرات خودرا درباره وبلاگ بفرمایید همچنین به مطالب به تناسب محتوا امتیاز دهید. در ضمن فروم(انجمن تخصصی) وبلاگ هم راه اندازی شده است و می توانید باهمان نام کاربری و رمزی که در وبلاگ ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود در ان شوید و ازش بهره ببرید. با تشکر